Zorgkostenfactuur

De zorgkostenfactuur kan best ingewikkeld zijn. Op deze pagina vindt u informatie over de zorgkostenfactuur en hoe we deze vergoeden. 

Nota en zorgkostenfactuur

  • Hoe vergoeden jullie mijn nota?

    Dient u een nota in? Dan kan het zijn dat u een deel hiervan zelf moet betalen. Bijvoorbeeld omdat er een eigen bijdrage of eigen risico geldt voor uw zorg. We volgen bij het vergoeden van uw nota de volgende stappen: 

    1. We kijken eerst of de zorg op uw nota volledig verzekerd is. Het eventuele niet verzekerde deel trekken we van uw nota af. 
    2. Voor sommige zorg geldt een vooraf vastgestelde eigen bijdrage. Dat bekijken we in deze stap. 
    3. Vervolgens bekijken we of u nog een deel van uw verplicht eigen risico open heeft staan. 
    4. Tot slot kijken we naar uw vrijwillig eigen risico. 

    U krijgt het bedrag vergoed dat na deze eigen betalingen overblijft. 

  • Wanneer ontvang ik een zorgkostenfactuur?

    Een zorgkostenfactuur ontvangt u als u geld van ons krijgt of u een bedrag aan ons moet betalen.

    Heeft u zelf zorgkosten gedeclareerd? Dan ontvangt u binnen 10 werkdagen een zorgkostenfactuur.

    Heeft de zorgverlener zorgkosten gedeclareerd? Dan krijgt u alleen bericht wanneer u iets moet betalen zoals bijvoorbeeld een eigen bijdrage of eigen risico. Het kan tot 90 dagen duren voordat u hiervoor een zorgkostenfactuur ontvangt (voorheen was dit 30 dagen). Op een zorgkostenfactuur kunnen meerdere declaraties worden vermeld.

    In Mijn UMC Zorgverzekering en de UMC Zorg app is een bijgewerkt overzicht van de declaraties beschikbaar.

  • Waarom heb ik een zorgkostenfactuur ontvangen?
    U krijgt een zorgkostenfactuur als u ons een bedrag moet betalen of als u een vergoeding van ons krijgt voor een declaratie die u heeft ingediend. 

    Moet u een bedrag betalen? Dan gaat het vaak om eigen risico of een eigen bijdrage. Maar het kan ook gaan om zorgkosten die wij wel vergoed hebben aan uw zorgverlener, maar waarvoor u niet verzekerd bent of waarvoor u de maximumvergoeding al bereikt heeft. Met de zorgkostenfactuur laten wij u weten dat wij het verschuldigde bedrag automatisch afschrijven van uw rekening. Heeft u geen automatische incasso of is het verschuldigde bedrag hoger dan € 220? Dan krijgt u een acceptgiro.

    Krijgt u een bedrag van ons? Dan ziet u op de zorgkostenfactuur wanneer u dit bedrag op uw rekening krijgt.
     
  • Ontvangen alle gezinsleden een zorgkostenfactuur?
    Nee, de zorgkostenfactuur sturen we alleen naar de verzekeringnemer (ook wel hoofdverzekerde of polishouder genoemd). De zorgkostenfactuur is echter ook bedoeld voor alle medeverzekerden (gezinsleden) op de polis. Aan de hand van de geboortedatum kunt u zien voor wie de kosten gelden.
  • Waarom brengt de zorgverlener deze kosten niet direct bij mij in rekening?
    UMC Zorgverzekering heeft met veel zorgverleners afgesproken dat ze hun nota's in alle gevallen direct aan ons richten. Ook als u eigenlijk een eigen bijdrage moet betalen. Vaak betreft het dan fysiotherapie, oefentherapie of tandheelkunde. Wij betalen de hele nota en schieten daarmee uw eigen bijdrage voor. Die innen we vervolgens weer bij u. Met de zorgkostenfactuur kondigen we die inning aan.

    Kijk in de Pakketvergelijker welke vergoedingen en eigen bijdragen gelden bij UMC Zorgverzekering. 
     
  • Ik ben niet in het ziekenhuis geweest op de datum van behandeling die op de zorgkostenfactuur staat. Klopt dit overzicht wel?
    Het is mogelijk dat de datum niet overeenkomt met de datum waarop u in het ziekenhuis bent geweest. Als u met een gezondheidsklacht naar het ziekenhuis gaat, stelt een specialist de diagnose en daaruit volgt eventueel een behandeling. De datum op de zorgkostenfactuur is de begindatum van de behandelperiode waarover de zorgverlener kosten bij ons heeft gedeclareerd.

  • Op de zorgkostenfactuur staat dat er nevenverrichtingen zijn uitgevoerd. Wat houden deze nevenverrichtingen in?
    Nevenverrichtingen zijn bijvoorbeeld bloed- of andere laboratoriumonderzoeken die gedaan zijn in opdracht van uw huisarts of verloskundige. Het is mogelijk dat u hiervoor zelf niet in het ziekenhuis geweest bent. 
     

Eigen risico en eigen bijdrage

  • Waarom heb ik een eigen risico?
    Iedereen van 18 jaar en ouder heeft in 2018 wettelijk een eigen risico van € 385 per kalenderjaar. Dat betekent dat u de eerste € 385 aan zorgkosten zelf betaalt. Bekijk ook de veelgestelde vragen over het eigen risico.
  • Waarom betaal ik een eigen bijdrage?
    Sommige zorgkosten komen niet of niet geheel voor vergoeding in aanmerking. Het deel dat u zelf betaalt, noemen we de eigen bijdrage. 
  • Het totaal aan kosten op de zorgkostenfactuur is hoger dan het wettelijk verplicht eigen risico van € 385. Hoe kan dat?

    Hiervoor zijn verschillende verklaringen mogelijk:

    1. De zorgkostenfactuur gaat niet alleen over het eigen risico, maar ook over de eigen bijdrage.
    2. Er staan meerdere verzekerden op de polis die 18 jaar of ouder zijn en de afgelopen periode zorg hebben gekregen. Voor hen allemaal geldt een eigen risico en (eventueel) de eigen bijdrage. 
    3. U heeft bij het afsluiten van uw verzekering een vrijwillig eigen risico gekozen.
X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord