Betaalwijze aanpassen 

De meeste verzekerden van UMC Zorgverzekering betalen hun premie via het salaris. Bent u niet collectief verzekerd? Of maakt u zorgkosten? Dan kunt u uw betaalwijze aanpassen in de UMC Zorgverzekering app of Mijn UMC Zorgverzekering.  

Log in om uw betaalwijze aan te passen

3 manieren om te betalen 

  • Betaalt u via automatische incasso? Dan schrijven wij de volgende zaken automatisch af van uw rekening: 

    • Zorgpremie (deze innen wij altijd vooraf)
    • Eigen risico
    • Eigen bijdrage
    • Onterecht uitbetaalde vergoedingen
    • Termijn(en) van een betalingsregeling

    Voordelen betalen via automatische incasso

    • Alles gaat automatisch. U heeft geen omkijken naar uw betalingen.
    • U voorkomt dat u te laat betaalt.

    Goed om te weten: u kunt binnen 8 weken na de afschrijving de incasso door uw bank ongedaan laten maken.

    Zorgkosten boven € 385 via acceptgiro of iDEAL

    Voor het eigen risico, eigen bijdrage en onterecht uitbetaalde vergoedingen schrijven wij maximaal € 385 automatisch per keer af. Is het bedrag hoger dan € 385? Dan ontvangt u van ons een factuur met een acceptgiro. Hieraan zijn geen extra kosten verbonden. Ontvangt u uw post digitaal? Dan krijgt u in dat geval een e-mail met een iDEAL-betaallink. De factuur vindt u ook terug in Mijn UMC Zorgverzekering of u kunt betalen via de UMC Zorg app.  

  • Kiest u voor digitale post? Dan ontvangt u per e-mail een betaalverzoek van ons. U kunt direct vanuit de e-mail uw factuur betalen via de iDEAL-betaallink. Of u kunt inloggen in Mijn UMC Zorgverzekering om te betalen of de UMC Zorg app gebruiken. 

    Voordelen betalen via iDEAL

    • U betaalt uw factuur in slechts enkele klikken eenvoudig en veilig. 
    • Is de uiterste betaaldatum bijna verlopen? Dan ontvangt u een geheugensteuntje van ons.
    • Betalen via iDEAL is kosteloos. 

    Gebruik het betalingskenmerk

    Maakt u het bedrag op uw eigen manier over? Vul dan altijd het 16-cijferige betalingskenmerk in. Zo weten wij welke factuur u betaalt. Het betalingskenmerk staat op de factuur in Mijn UMC Zorgverzekering. Ontvangen wij een betaling van u zonder betalingskenmerk? Dan verwerken wij met deze betaling het oudste openstaande bedrag.

  • Let op:

    Het betaalverzoek per post vervangt de acceptgiro. Die bieden we vanaf 1 januari 2023 niet meer aan. Gebruikt u nu acceptgiro? U heeft hierover in november bericht van ons gehad.

    Gebruik het betalingskenmerk 

    Vul bij betalingen via het betaalverzoek per post altijd het 16-cijferige betalingskenmerk in. Zo weten wij welke factuur u betaalt. Het betalingskenmerk staat op het betaalverzoek. Ontvangen wij een betaling van u zonder betalingskenmerk? Dan verwerken wij met deze betaling het oudste openstaande bedrag.

Uw betaalwijze bekijken

Wilt u zien hoe u uw rekeningen op dit moment betaalt en welk rekeningnummer bij ons bekend is? Log dan in op uw UMC Zorgverzekering app of Mijn UMC Zorgverzekering.

Betaalvoorkeur wijzigen per brief

Maakt u geen gebruik van Mijn UMC Zorgverzekering? Vanwege uw privacy is het niet mogelijk om uw betaalvoorkeur voor automatische incasso telefonisch aan ons door te geven. U kunt een brief opstellen met:

  • Uw persoonlijke gegevens
  • Uw klantnummer
  • Uw rekeningnummer
  • Uw keuze: maand- of jaarbetaling via automatische incasso
  • Uw handtekening
  • Datum en plaats van ondertekening

Deze kunt u vervolgens uploaden via onze website. Kies bij Soort bijlage voor 'Wijzigen betaalvoorkeur’.  

Versturen per post

Wilt u liever uw nieuwe betaalvoorkeur per post aan ons doorgeven? Dat kan. Stuur uw brief dan naar:

NV Zorgverzekeraar UMC
Postbus 25210
5600 RS Eindhoven

Rekeningnummer wijzigen

Heeft u een nieuw rekeningnummer? Dan is het belangrijk dat u deze wijziging zo snel mogelijk aan ons doorgeeft. Ook dit doet u eenvoudig zelf via de UMC Zorgverzekering app of Mijn UMC Zorgverzekering.