Een naaste is overleden

Het overlijden van een dierbare is altijd verdrietig. En vaak moet er veel geregeld worden. Wij helpen u graag met alles rondom de zorgverzekering.

U hoeft niks door te geven

Wij ontvangen automatisch een overlijdensbericht vanuit de gemeente. En stoppen dan de zorgverzekering. U hoeft dus niets te doen.

Woonde de overledene in het buitenland?

Dan kan het langer duren voordat wij de gegevens vanuit de overheid ontvangen. Die hebben we nodig om de zorgverzekering te kunnen stoppen. Heeft u hier vragen over, neem dan gerust even contact met ons op.

De website van de Rijksoverheid kan soms ook helpen: Overlijden in het buitenland

Wij gaan de zorgverzekering netjes afronden

U ontvangt als nabestaande een brief van ons zodra de zorgverzekering gestopt is. En houden u als nabestaande op de hoogte van:
  • De premie: het teveel betaalde bedrag krijgt u terug.
  • Het eigen risico: dit wordt opnieuw berekend tot en met de datum van overlijden. Het teveel betaalde eigen risico krijgt u terug.

Was de overledene hoofdverzekerde?

Dan betalen we het geld binnen een maand terug.

Stond de overledene als medeverzekerde op een polis?

Dan wordt het teveel betaalde premiebedrag verrekend met de eerstvolgende premie. Het eigen risico wordt op de rekening gestort, of verrekend met andere zorgkosten.

Contactgegevens wijzigen?

Wij sturen de post naar het adres waarop de overleden verzekerde stond ingeschreven. Wilt u het adres of de contact gegevens waarop we u als nabestaande kunnen bereiken aanpassen? Neem dan contact met ons op.

Zorgkosten kunnen nog gedeclareerd worden

Ontvangt u nog een rekening van de zorgverlener voor uw overleden naaste? Betaal deze dan zelf aan de zorgverlener. En declareer de kosten bij ons. Dit kan tot 3 jaar na overlijden. De rekening kunt u met de post naar ons sturen:

UMC Zorgverzekering
Postbus 25210
5600 RS Eindhoven

Zorgverleners kunnen ook nog kosten bij ons declareren. Dit kan soms nog maanden duren. Houd er rekening mee: Het kan zijn dat hier nog een rekening voor komt. Voor bijvoorbeeld het eigen risico.

Staan er meer verzekerden op de polis?

Stond u samen met de overledene op een polis? U en/of andere verzekerden blijven uiteraard gewoon verzekerd. Met hetzelfde pakket dat u al had. We sturen wel een nieuwe polis op. De informatie op de nieuwe polis hangt af van wie de hoofdverzekerde was:

  • Dan komt er een nieuwe hoofdverzekerde. Dat wordt de oudste medeverzekerde op de polis. De nieuwe polis wordt per post naar het adres gestuurd waarop de nieuwe hoofdverzekerde staat ingeschreven. De polis is ook in de UMC Zorg app en Mijn UMC Zorgverzekering te vinden. De oude polis wordt stopgezet.

    Je kunt als nieuwe hoofdverzekerde je gegevens en voorkeuren gemakkelijk zelf instellen.    

    Hoe wil je post van ons ontvangen?

    Je contactvoorkeur staat automatisch op brievenbus post. Voor post via je brievenbus betaal je € 1,25 per maand. Je kunt ook kiezen om je post per e-mail te ontvangen. Dat is gratis.

    Hoe wil je betalen?

    Als nieuwe hoofdverzekerde ontvang je van ons betaalverzoeken, voor je premie en zorgkosten. Vind je betalen via automatisch incasso makkelijker? Dan kun je dit aanpassen in de UMC Zorg app en Mijn UMC Zorgverzekering.

  • De hoofdverzekerde van de polis ontvangt een aangepaste polis. U hoeft verder niets te doen.

Veelgestelde vragen

  • Was u medeverzekerde op de polis van de overledene? En had de overledene een zorgverzekering via een werkgever?

    Tip: informatie of de overledene verzekerd was via een werkgever vindt u terug op de polis van de overledene.

    Had de overledene inderdaad een zorgverzekering via een werkgever?

    Uw nieuwe zorgpolis valt dan ook onder de collectiviteit van die werkgever. Wilt u weten of u via deze collectiviteit verzekerd kunt blijven? Vraag dit na bij de werkgever. Vraag daarom aan de werkgever van de overledene of u deze zorgverzekering kunt houden.

    Wat als u de zorgverzekering bij de werkgever niet kunt houden?

    Geen probleem. U kunt dan zelf uw zorgverzekering wijzigen in de UMC Zorg app of in Mijn UMC.

    Wilt u een andere collectiviteit kiezen? Zoek dan eerst een passende collectiviteit.

  • Soms heeft de overledene nog niet alle facturen betaald. Deze moeten alsnog worden betaald. Of dit bedrag voor uw rekening komt is afhankelijk van of u de erfenis aanvaard hebt.

    Wij sturen de factuur naar het adres waarop de overleden verzekerde stond ingeschreven. Gericht aan de erven van. Wilt u het adres of de contact gegevens waarop we u als nabestaande kunnen bereiken aanpassen? Neem dan contact met ons op. Heeft u vragen over de afhandeling? Neem dan contact met ons op via nabestaanden@umc.nl.