Zorg in een ziekenhuis of kliniek

Een afspraak of behandeling in een ziekenhuis of kliniek vraagt vaak al uw aandacht. Van tevoren en misschien ook wel daarna. Het is fijn als alles goed geregeld is. Heeft u vragen over de zorg in een ziekenhuis of kliniek? Wij helpen u graag.

Vergoedingen, zorgverleners en wachttijden

Bekijk wat u vergoed krijgt, naar welke zorgverlener u kunt gaan of wat de wachttijd is.

Vergoeding ziekenhuiszorg

Voorkom financiƫle verrassingen achteraf: bekijk eerst uw vergoedingen voor ziekenhuiszorg.

Zorgverleners met afspraak (een contract)

In onze Zorgzoeker ziet u met welke ziekenhuizen en klinieken wij afspraken (een contract) hebben. En voor welke behandelingen.

Snel aan de beurt

Bekijk in onze app waar u in een ander ziekenhuis of kliniek
sneller geholpen kan worden. Of dichterbij huis. De keuze is aan u.

Handig om te weten

Heeft u hulp nodig? Bekijk deze tips of vraag ons om persoonlijk advies.

Ga goed voorbereid naar uw zorgverlener

Wilt u zo goed mogelijk voorbereiden op het gesprek met uw zorgverlener? Bekijk dan de tips op 3goedevragen.nl.

Persoonlijk zorgadvies

Heeft u een zorgvraag? En wilt u persoonlijk advies? Vul dan ons digitale formulier in. Onze zorgadviseurs geven u graag advies dat past bij uw situatie.

Antwoord op uw vragen

  • De meeste ziekenhuiszorg krijgt u vergoed uit uw basisverzekering. U betaalt hiervoor wel eigen risico. Soms krijgt u een vergoeding onder bepaalde voorwaarden. Bijvoorbeeld als u toestemming heeft. Lees meer over de vergoeding voor ziekenhuiszorg.
  • Ja, u kunt dat zelf bepalen. Als u een voorkeur heeft, kunt u dit aangeven in het gesprek met uw huisarts. Hij maakt namelijk meestal de verwijzing. Kiest u voor een zorgverlener die een afspraak (contract) met ons heeft? Dan vergoeden wij alle kosten. U kunt dit zien in onze Zorgzoeker. Daar staan alle zorginstellingen waarmee wij afspraken hebben. U kunt op ZorgkaartNederland zien hoe patiënten het ziekenhuis beoordelen. Dat kan heel handig zijn.
  • Het kan voorkomen dat u ontevreden bent over de kwaliteit van uw behandeling. Ons advies is om dit eerst te bespreken met de zorgverlener zelf. Dat is niet eenvoudig, maar wel vaak de snelste route naar een oplossing. Komt u er toch niet uit? Dan helpen we u graag. Neem contact met ons op over uw klacht.