Declareren

Wilt u weten hoe u een declaratie indient en volgt? Of iets over de vergoeding van uw declaratie? Bekijk hieronder de veelgestelde vragen.

Declaratie indienen

  • Hoe kan ik mijn zorgnota's declareren?

    Heeft u een rekening ontvangen van uw zorgverlener? Op de pagina declareren leest u hoe u deze bij ons kunt indienen.

  • Tot wanneer kan ik een declaratie indienen?
    U kunt nota’s uiterlijk 3 jaar na het begin van de behandeling indienen.
  • Hoe dien ik een declaratie in met een pgb?
    U kunt uw declaratie online of per post indienen. Wij verzoeken u om uw kosten maandelijks te declareren. Meer over declareren met een pgb
  • Mijn nota is geschreven in een andere taal. Kan ik deze gewoon declareren?
    Wij accepteren alleen nota's die zijn geschreven in het Nederlands, Duits, Engels, Frans of Spaans. Wij kunnen u vragen om een nota te laten vertalen door een beëdigd vertaler. De vertaalkosten moet u zelf betalen.
     

Declaratie volgen

  • Wat is de status van mijn declaratie?
    Uw declaratie ziet u terug in Mijn UMC Zorgverzekering vanaf 6 werkdagen na ontvangst van uw declaratie. U kunt dan zelf kijken wat de status is. Heeft u uw declaratie online ingediend? Dan krijgt u het bedrag dat wij vergoeden binnen 6 werkdagen op uw rekening. Als u uw declaratie per post heeft ingediend, ontvangt u het bedrag binnen 10 werkdagen. Daarnaast krijgt u van ons een zorgkostenfactuur. Hierop staat wat wij vergoeden en of u een eigen risico of eigen bijdrage moet betalen. Bekijk uw declaraties in Mijn UMC Zorgverzekering
  • Hoe lang duurt het voordat mijn declaratie verwerkt is?
    Heeft u uw declaratie online ingediend? Dan ontvangt u het bedrag dat wij vergoeden binnen 6 werkdagen op uw rekening. Heeft u uw declaratie per post hebt ingediend? Dan ontvangt u het bedrag binnen 10 werkdagen.
     

De vergoeding van uw declaratie

  • Vergoeden jullie alle kosten op mijn nota?

    Dient u een nota in? Dan kan het zijn dat u een deel hiervan zelf moet betalen. Bijvoorbeeld omdat u kiest voor een zorgverlener zonder contract. Of omdat er een eigen bijdrage of eigen risico geldt voor uw zorg. We volgen bij het vergoeden van uw nota de volgende stappen:

    1. We kijken eerst of de zorg op uw nota volledig verzekerd is. Het eventuele niet verzekerde deel trekken we van uw nota af.
    2. Voor sommige zorg geldt een vooraf vastgestelde eigen bijdrage. Dat bekijken we in deze stap.
    3. Vervolgens bekijken we of u nog een deel van uw verplicht eigen risico open heeft staan.
    4. Tot slot kijken we naar uw vrijwillig eigen risico.

    U krijgt het bedrag vergoed dat na deze eigen betalingen overblijft.

  • Ik heb een ongeluk gehad en hierdoor medische kosten gemaakt. Kan ik deze kosten verhalen op de tegenpartij?
    Heeft u een ongeluk gehad? Of bent u slachtoffer van mishandeling of een medische fout? Dan heeft u mogelijk schade geleden. Heel vervelend, zeker als het niet uw eigen schuld is. Wij proberen de schade te verhalen op de aansprakelijke tegenpartij. Hierdoor krijgt u mogelijk (een deel) van uw eigen risico terug. Lees meer over het verhalen van schade.
  • Wat kan ik doen als ik denk dat een declaratie niet klopt?
    Ziet u iets vreemds in uw zorgkosten in Mijn UMC Zorgverzekering? Bijvoorbeeld een declaratie voor een behandeling die u niet heeft gehad? Laat het ons weten. Dan zoeken we het graag samen met u uit. Bij onjuiste declaraties is in de meeste gevallen sprake van fouten. Als toch blijkt dat een zorgverlener met opzet te veel heeft gedeclareerd (en er dus wél sprake is van fraude), dan doen wij daarvan altijd aangifte. Bekijk voor meer informatie ons fraudebeleid. Zo zorgen we samen voor goede en betaalbare zorg.
X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord