Declareren

Wilt u weten hoe u een declaratie indient en volgt? Of iets over de vergoeding van uw declaratie? Bekijk hieronder de veelgestelde vragen.

Declaratie indienen

  • Hoe dien ik een declaratie in?

    In de UMC Zorg app gaat dit het snelste. Maak een foto van de nota of upload een pdf. Gebruikt u hiervoor liever een computer of laptop? Log dan in met uw DigiD en declareer via Mijn UMC. Declareren per post kan uiteraard ook. Het uitbetalen duurt dan wel wat langer.

     

  • Tot wanneer kan ik een declaratie indienen?

    Haasten is niet nodig: u kunt nota’s tot 3 jaar na het begin van de behandeling indienen.
  • Hoe dien ik een declaratie in met een pgb?

    U kunt uw declaratie online of per post indienen. Wij verzoeken u om uw kosten maandelijks te declareren. Meer over declareren met een pgb
  • Mijn nota is geschreven in een andere taal. Kan ik deze gewoon declareren?

    Wij accepteren alleen nota's die zijn geschreven in het Nederlands, Duits, Engels, Frans of Spaans. Wij kunnen u vragen om een nota te laten vertalen door een be√ędigd vertaler. De vertaalkosten moet u zelf betalen.

    Bekijk deze webpagina hoe u een buitenlandse nota declareert. Dan komt het zeker goed.

     

Declaratie volgen

  • Wat is de status van mijn declaratie?

    Heeft u uw declaratie via de UMC Zorg app of in Mijn UMC Zorgverzekering ingediend? Dan krijgt u binnen 4 werkdagen en bericht van ons. Heeft u uw declaratie per post ingediend? Dan duurt het 10 werkdagen. Geen zorgen: u ontvangt altijd een bericht. 

  • Wanneer ontvang ik mijn geld?

    U kunt uw declaratie volgen in de UMC Zorg app of in Mijn UMC Zorgverzekering. Als u uw declaratie digitaal heeft ingediend, dan ontvangt u het bedrag dat wij vergoeden binnen 4 werkdagen op uw rekening. Heeft u uw declaratie per post ingediend? Dan duurt het iets langer: 10 werkdagen. 

De vergoeding van uw declaratie

  • Ik heb een ongeluk gehad en hierdoor medische kosten gemaakt. Kan ik deze kosten verhalen op de tegenpartij?

    Heeft u een ongeluk gehad? Of bent u slachtoffer van mishandeling of een medische fout? Dan heeft u mogelijk schade geleden. Heel vervelend, zeker als het niet uw eigen schuld is. Wij proberen de schade te verhalen op de aansprakelijke tegenpartij. Hierdoor krijgt u mogelijk (een deel) van uw eigen risico terug. Lees meer over het verhalen van schade.
  • Wat kan ik doen als ik denk dat een declaratie niet klopt?

    Ziet u iets vreemds in uw zorgkosten in Mijn UMC Zorgverzekering? Bijvoorbeeld een declaratie voor een behandeling die u niet heeft gehad? Laat het ons weten. Dan zoeken we het graag samen met u uit. Bij onjuiste declaraties is in de meeste gevallen sprake van fouten. Als toch blijkt dat een zorgverlener met opzet te veel heeft gedeclareerd, dan doen wij daarvan altijd aangifte. Bekijk voor meer informatie ons fraudebeleid. Zo zorgen we samen voor goede en betaalbare zorg.