UMC Zorgadvies en Bemiddeling

Heb je een vraag over zorg? Wij helpen je graag! En sta je op een lange wachtlijst? In de meeste gevallen vinden wij een sneller alternatief. 

Heb je een zorgvraag?

Bel dan met de afdeling Zorgadvies en Bemiddeling: 088 – 131 16 16 (lokaal tarief). Op werkdagen van 8:30 tot 17:00 uur.

Zorgadvies

Heb je een zorgvraag? Onze zorgadviseurs helpen je graag met:

  • het regelen van (huishoudelijke) hulp na een operatie of als je langdurig zorg nodig hebt
  • informatie over behandelmogelijkheden en waar je het best terechtkunt
  • advies over vervangende mantelzorg en de mantelzorgmakelaar
  • wachtlijstbemiddeling, zodat je sneller geholpen wordt
  • het vinden van een nieuwe huisarts of tandarts
  • advies over het regelen van een second opinion

Wachtlijstbemiddeling

Moet je te lang wachten op een behandeling? Onze zorgadviseurs verkorten de wachttijd met gemiddeld 75%. Wij zoeken een zorgaanbieder waar je sneller terechtkunt én waar je kunt rekenen op dezelfde kwaliteit. Wachtlijstbemiddeling kun je aanvragen voor:

  • een consult (afspraak) bij een medisch specialist
  • diagnostiek (onderzoeken)
  • opname in een ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum
  • dagbehandeling
  • behandeling geestelijke gezondheidszorg (GGZ)

Zo werkt wachtlijstbemiddeling

Onze zorgadviseurs zoeken voor jou een zorgaanbieder die dezelfde behandeling uitvoert. Eerst zoeken we in je eigen regio, daarna in heel Nederland en vervolgens in België of Duitsland. Uiteraard zoeken we een goed alternatief voor je.

Opname in een ziekenhuis of behandelcentrum

Gaat het om een (dag)opname in een ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum? Dan vindt er altijd eerst een afspraak plaats met je nieuwe arts of specialist. Deze neemt niet automatisch het behandeladvies over van je huidige ziekenhuis. Bovendien kan het zijn dat het alternatieve ziekenhuis bepaalde behandelingen niet op dezelfde manier kan uitvoeren. Word je behandeld in het alternatieve ziekenhuis? Dan vinden daar ook alle onderzoeken, behandelingen en de nazorg plaats.

Ben je sneller geholpen? Haal jezelf van de wachtlijst

Ben je via wachtlijstbemiddeling geholpen in een ander ziekenhuis? Dan kun je voor dezelfde aandoening vaak niet meer terecht in het ziekenhuis waar je voorheen onder behandeling was. Vraag je jouw medisch dossier op bij het ziekenhuis waar je op de wachtlijst stond? Laat dan ook weten dat je daar van de wachtlijst af kan. Zo voorkom je dat je onterecht op een wachtlijst staat en worden andere patiënten op de wachtlijst sneller behandeld.

Wat is een te lange wachttijd?

Met zorgaanbieders hebben wij afgesproken dat zij binnen de wachttijden van de Treeknorm zorg verlenen. Als je niet binnen deze norm hulp krijgt, spreken we van een te lange wachttijd. Bij spoedeisende zorg moet de noodzakelijke hulp zo spoedig mogelijk (binnen enkele uren) worden verleend.

Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden volgens de Treeknorm.

  • Geneesmiddelen
    Binnen 1 werkdag kun je je geneesmiddelen ophalen bij je apotheek.
  • Huisarts
    Je kunt in 80% van de gevallen binnen 2 werkdagen terecht bij je huisarts. De maximale wachttijd is 3 werkdagen. Voor spoedeisende hulp kun je direct terecht.
  • Paramedisch hulpverlener
    Binnen 1 week kun je terecht bij je paramedisch hulpverlener (bijvoorbeeld je fysiotherapeut of logopedist).
  • Eerste gesprek ziekenhuis
    Je kunt in 80% van de gevallen binnen 3 weken terecht in het ziekenhuis voor een eerste gesprek. De maximale wachttijd is 4 weken. Voor spoedeisende hulp kun je direct terecht.
  • Diagnose of indicatie
    In 80% van de gevallen heb je binnen 3 weken toegang tot zorgverlening om tot een indicatie of diagnose te komen. Denk bijvoorbeeld aan het starten van een medisch onderzoek. De maximale wachttijd is 4 weken.
  • Mondzorg
    Binnen 3 weken kun je terecht voor een eerste gesprek bij bijvoorbeeld je tandarts of orthodontist. Binnen 3 weken kun je terecht voor een behandeling. Bij spoedeisende mondzorg word je binnen één uur geholpen.
  • Polikliniek
    In 80% van de gevallen kun je binnen 4 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling op de polikliniek waarvoor geen opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 6 weken.
  • Opname ziekenhuis
    In 80% van de gevallen kun je binnen 5 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling waarvoor een opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 7 weken.
  • Geestelijke gezondheidszorg (GGZ)
    Maximale wachttijd bij aanmelding: 4 weken.
    Maximale wachttijd tussen aanmelding en beoordeling: 4 weken.
    Maximale wachttijd tussen beoordeling en ambulante behandeling: 6 weken.
    Maximale wachttijd tussen beoordeling en intramurale behandeling: 7 weken.

Veelgestelde vragen

Meer weten? Bel met de afdeling Zorgadvies en Bemiddeling: 088 – 131 16 16 (lokaal tarief). Op werkdagen van 8:30 tot 17:00 uur. Of bekijk voor meer informatie de veelgestelde vragen.

Zorgadvies en bemiddeling
Ontvang het laatste nieuws van jouw UMC Zorgverzekering

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een geldig e-mailadres in