Coronavirus - Vragen van onze verzekerden

Het coronavirus heeft ons land en de rest van de wereld behoorlijk opgeschud. We kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft. Bijvoorbeeld over wat wij wel of niet vergoeden. Wij hebben voor u de meestgestelde vragen op een rij gezet. 
  • Wat betaal ik als ik voor het coronavirus of COVID-19 getest moet worden?
    • Een test bij de GGD kost u niets. Ook geen eigen risico. Heeft u klachten? Sinds 1 juni kan iedereen zich laten testen bij de GGD. Bel hiervoor het landelijke afsprakennummer 0800-1202. 
    • Vraagt de huisarts de test voor u aan? Dan kost u dat niets. U betaalt ook geen eigen risico.
    • Wordt u getest via uw werkgever? Dan kost u dat niets. Ook geen eigen risico. 
    • Wordt u getest in een instelling voor langdurige zorg? Dan kost u dat niets. U betaalt ook geen eigen risico. 
    • Wordt u getest in het ziekenhuis of bij een bezoek aan de poli? Dan hoort dit bij uw ziekenhuiszorg. Dit vergoeden wij. Maar u betaalt wel eigen risico.

    Bekijk ook deze informatie over huisartsenzorg en laboratoriumkosten.

  • Hoe weet ik of mijn afspraak in het ziekenhuis doorgaat?
    Dat verschilt per ziekenhuis. Kijkt u daarom op de website van het ziekenhuis.
  • Ik zit in het buitenland en kan niet terug. Ik heb medicijnen nodig. Wat kan ik doen?
    U kunt met uw recept naar de apotheek waar u nu bent. 

    Wij raden u wel aan uw declaraties direct in te dienen. Dat kan via Mijn UMC en de UMC Zorg app. Als u de rekeningen opspaart tot u thuis bent, kunnen de bedragen behoorlijk oplopen. 
  • Mijn afspraak of consult in het ziekenhuis gaat niet door. Wat kan ik doen?
    Uw ziekenhuis annuleert uw consult of behandeling alleen als het veilig voor u is. Heeft u hierover nog vragen of wilt u met ons overleggen? Neem dan contact op met onze afdeling Zorgadvies en Bemiddeling.
  • Krijg ik een vergoeding als ik ziek word in het buitenland?
    Ja, wij vergoeden ziektekosten als u ziek wordt in het buitenland.

    Ook een coronatest wordt vergoed
    Wij vergoeden een coronatest als deze wordt aangevraagd door een huisarts of de GGD. Dat geldt ook in het buitenland.

    Bekijk alles over vergoedingen in het buitenland.
  • Worden mijn kosten vergoed als ik in een hotel in quarantaine moet?
    Kosten van hotelovernachtingen vergoeden wij niet. Heeft u een reisverzekering? Dan vergoedt deze de kosten mogelijk wel.
  • Wat moet ik doen als mijn ziekenhuis (gedeeltelijk) gesloten is?

    Het ziekenhuis neemt contact op met zijn patiƫnten.

    Uw afspraak wordt verzet. Of uw ziekenhuis zorgt dat u naar een ander ziekenhuis in de regio kunt. 

  • Ik wil niet naar het ziekenhuis waar ik een afspraak heb. Wat moet ik doen?
    U kunt de afspraak verzetten. Neem contact op met het ziekenhuis. 
    U kunt bij twijfel altijd contact opnemen met het ziekenhuis.
  • Kan ik voor de chemo naar een ander ziekenhuis?
    Uw zorgverlener zorgt ervoor dat de chemo doorgaat, als dat nodig is. Kan dit niet in het eigen ziekenhuis? Dan zorgt uw zorgverlener dat u in een ander ziekenhuis terecht kunt. 

    Soms stelt het ziekenhuis een chemokuur uit
    De chemo verlaagt namelijk de weerstand. En dat verhoogt de kans om corona te krijgen. Wordt uw chemokuur uitgesteld? Dan bespreekt uw zorgverlener dat met u. 

  • Ik werk in de zorg. Als ik getest moet worden, betaal ik dan eigen risico?

    Nee, als u vanwege uw beroep voor corona getest moet worden, betaalt u geen eigen risico.

  • Ik wil een nota declareren. Moet ik langer wachten op de betaling daarvan?
    Digitaal declareren gaat het snelst 
    U wilt uw declaratie natuurlijk zo snel mogelijk uitbetaald krijgen. Als u uw declaratie online of via de app indient verwerken wij deze het snelst. Dit is bovendien heel makkelijk. Ga naar Mijn UMC Zorgverzekering of de UMC Zorgverzekering app

    Post blijft mogelijk langer liggen
    Wij werken zoveel mogelijk thuis. Zoals het RIVM aanraadt. Maar we doen ons best declaraties zo snel mogelijk te verwerken. Als u uw declaratie per post indient, kan dit langer duren. Onze excuses hiervoor.
  • Ik wil een machtiging (toestemming) aanvragen. Moet ik daar langer op wachten?

    Digitaal aanvragen gaat het snelst 
    Wij doen er alles aan om zo snel mogelijk te reageren. Als u uw toestemming (machtiging) digitaal aanvraagt verwerken wij deze het snelst. Dit is bovendien heel makkelijk.  
    Vraag uw toestemming online aan 

    Post blijft mogelijk langer liggen
    Onze medewerkers werken zoveel mogelijk thuis. Zoals het RIVM aanraadt. Maar we doen ons best aanvragen voor toestemmingen (machtigingen) zo snel mogelijk te verwerken. Als u uw toestemming per post aanvraagt, kan dit langer duren. Onze excuses hiervoor.

     
  • Wat als ik (straks) mijn premie niet meer kan betalen?

    Heeft u minder inkomen door het coronavirus? Dan kunt u bij ons de premie en/of zorgkosten in termijnen betalen. Kijk voor meer informatie en de voorwaarden op onze pagina over betalingsregelingen.
    Direct een betalingsregeling afsluiten? Ga dan naar Mijn UMC Zorgverzekering

    Tip: wilt u uw premie in termijnen betalen? Wacht dan tot de betaaldatum is verlopen. Daarna kunt u een betalingsregeling afsluiten over het openstaande bedrag. 

     
  • Ik heb zorg nodig. Kan ik wel naar het ziekenhuis of de huisarts?
    Spoed
    Ja, u kunt terecht bij de huisarts, huisartsenpost of SEH (Spoedeisende Hulp). Wacht niet als u met spoed hulp nodig heeft. De kans dat u in het ziekenhuis of bij de huisarts besmet raakt is klein.
    • Neemt u eerst telefonisch contact op met de huisarts of huisartsenpost.
    • Alleen als het levensbedreigend is, kunt u rechtstreeks naar de SEH. Lukt dat niet? Bel dan 112.

    Geen spoed
    U kunt veilig naar uw huisarts. Twijfelt u? Neem dan contact op met uw huisarts. Mogelijk kunt u zelf iets doen aan uw klachten. Of kunt u digitaal contact hebben met de huisarts. Bijvoorbeeld met beeldbellen. 

    Bekijk ook informatie van de overheid over het coronavirus en huisartsenzorg.

  • Vergoedt UMC Zorgverzekering mondkapjes of handgel?
    Nee, wij vergoeden geen mondkapjes of handgeld. Deze hulpmiddelen vallen niet onder de basisverzekering. Volgens het RIVM en de gezondheidsdiensten zijn mondkapjes niet nodig.
  • Ik moet vanwege corona naar een ander ziekenhuis. Hoe zit het met de kosten?
    Wij hebben afspraken met alle ziekenhuizen. U krijgt dezelfde vergoedingen als in uw eigen ziekenhuis.
  • Ik heb een verwijzing nodig voor de kaakchirurg, maar mijn tandartspraktijk zit dicht
    Ook de huisarts, kaakchirurg, medisch specialist of verloskundige mag u een verwijzing geven. Het kan ook zijn dat uw behandeling wordt uitgesteld, als deze geen spoed heeft. 
Een vrouw wast haar handen met water en zeep
Wat kunt u zelf doen?

Dit kunt u doen om de kans op ziek worden klein te houden. Voor uzelf en anderen.

  • Was uw handen vaak
  • Gebruik handgel met alcohol
  • Hoest in uw elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Schud geen handen
  • Houd afstand van anderen
X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord