Coronavirus - Vragen van onze verzekerden

Het coronavirus heeft ons land en de rest van de wereld behoorlijk opgeschud. We kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft. Bijvoorbeeld over wat wij wel of niet vergoeden. Wij hebben voor u de meest gestelde vragen op een rij gezet. 

Vergoedingen, machtigingen & eigen risico

Corona is nieuw. Ook voor de verzekering. We proberen op vragen over vergoedingen, machtigingen & eigen risico zo goed mogelijk antwoord te geven. 

  • Ik heb corona gehad. Vergoeden jullie paramedische zorg, zoals fysiotherapie?

    Bij het herstel na corona lijkt ook paramedische zorg een belangrijke rol te spelen. Om te onderzoeken of dat zo is, zit zorg deze tijdelijk in de basisverzekering. Als u meewerkt aan onderzoek, vergoedt de basisverzekering:

    • Fysio- of oefentherapie: maximaal 50 behandelingen
    • Ergotherapie: maximaal 10 uur
    • Diëtetiek: maximaal 7 uur
    • Logopedie: geen maximum voor logopedie na corona

    Houd er rekening mee dat u wel eigen risico betaalt.

    Start uw behandeling na 1 november 2020? Dan heeft u een voorafgaande verwijzing nodig.

    Vergoeding voor 6 maanden
    De vergoeding is voor de eerste 6 maanden. Heeft u daarna nog klachten? Dan kunt u nog 6 maanden zorg krijgen. U heeft dan wel een verwijzing van een medisch specialist nodig.

     

    Wilt u uitgebreidere informatie over de voorwaarden en vergoedingen? Kijk dan op onze pagina over herstel na corona.

  • Betaal ik voor een coronatest? En betaal ik eigen risico daarvoor?

    • Een test bij de GGD kost u niets. Ook geen eigen risico. Heeft u klachten? Sinds 1 juni kan iedereen zich laten testen bij de GGD. Bel hiervoor het landelijke afsprakennummer 0800-1202. 
    • Vraagt de huisarts de test voor u aan? Dan kost u dat niets. U betaalt ook geen eigen risico. Krijgt u toch een zorgkostenfactuur van ons? Neem dan contact met ons op.
    • Wordt u getest via uw werkgever? Dan kost u dat niets. Ook geen eigen risico. Uw werkgever is verantwoordelijk voor het betalen van de test. Dat is zo geregeld in de Arbo-wet.
    • Wordt u getest in een instelling voor langdurige zorg? Dan kost u dat niets. U betaalt ook geen eigen risico. 
    • Wordt u getest in het ziekenhuis of bij een bezoek aan de poli? Dan hoort dit bij uw ziekenhuiszorg. Dit vergoeden wij. Maar u betaalt wel eigen risico.

    Bekijk ook deze informatie over huisartsenzorg en laboratoriumkosten.

  • Kan ik het eigen risico in delen betalen?

    Ja, dat kan in veel gevallen. Bekijk alles over eigen risico gespreid betalen.
  • Waarom betaal ik dubbel eigen risico?

    Ziekenhuizen rekenen nooit losse behandelingen af. Ze verzamelen meerdere behandelingen in een pakketje. Zo'n pakketje heet een behandel diagnose combinatie (DBC). 

    Door corona kan het zijn dat uw behandeling op een later moment plaatsvindt. En dat er een nieuwe DBC start. U betaalt dan mogelijk nog een keer eigen risico voor de nieuwe DBC. 

    Meer weten? Bekijk deze pagina over eigen risico.
  • Ik werk in de zorg. Als ik getest moet worden, betaal ik dan eigen risico?

    Nee, als u vanwege uw beroep voor corona getest moet worden, betaalt u geen eigen risico.
  • Waarom kost een digitaal of telefonisch consult evenveel als een normaal consult?

    Heeft u door corona digitaal of telefonisch contact gehad met uw dokter, arts of andere zorgverlener. En was dit in plaats van een gewoon consult? Zo'n consult op afstand is gelijk aan een normaal consult. Uw zorgverlener zal er daarom hetzelfde voor rekenen. De factuur zal even hoog zijn. 
  • Ik wil een nota declareren. Moet ik langer wachten op de betaling daarvan?

    Digitaal declareren gaat het snelst 
    U wilt uw declaratie natuurlijk zo snel mogelijk uitbetaald krijgen. Als u uw declaratie online of via de app indient verwerken wij deze het snelst. Dit is bovendien heel makkelijk. Ga naar Mijn UMC Zorgverzekering of de UMC Zorgverzekering app

    Post blijft mogelijk langer liggen
    Wij werken zoveel mogelijk thuis. Zoals het RIVM aanraadt. Maar we doen ons best declaraties zo snel mogelijk te verwerken. Als u uw declaratie per post indient, kan dit langer duren. Onze excuses hiervoor.
  • Ik wil een machtiging (toestemming) aanvragen. Moet ik daar langer op wachten?

    Digitaal aanvragen gaat het snelst 
    Wij doen er alles aan om zo snel mogelijk te reageren. Als u uw toestemming (machtiging) digitaal aanvraagt verwerken wij deze het snelst. Dit is bovendien heel makkelijk.  
    Vraag uw toestemming online aan 

    Post blijft mogelijk langer liggen
    Onze medewerkers werken zoveel mogelijk thuis. Zoals het RIVM aanraadt. Maar we doen ons best aanvragen voor toestemmingen (machtigingen) zo snel mogelijk te verwerken. Als u uw toestemming per post aanvraagt, kan dit langer duren. Onze excuses hiervoor.

     
  • Wat als ik (straks) mijn premie niet meer kan betalen?

    Heeft u minder inkomen door het coronavirus? Dan kunt u bij ons de premie en/of zorgkosten in termijnen betalen. Kijk voor meer informatie en de voorwaarden op onze pagina over betalingsregelingen.
    Direct een betalingsregeling afsluiten? Ga dan naar Mijn UMC Zorgverzekering

    Tip: wilt u uw premie in termijnen betalen? Wacht dan tot de betaaldatum is verlopen. Daarna kunt u een betalingsregeling afsluiten over het openstaande bedrag. 

     
Een vrouw leest wat brieven en checkt daarbij haar telefoon

Hulp met betalen

Heeft u door corona zorgen over uw geldzaken? Vraagt u zich af of u uw zorgverzekering straks nog kunt betalen? We staan klaar om u te helpen. Bijvoorbeeld doordat u kunt betalen in delen. 

Zorg & ziekenhuis

Is het veilig om naar het ziekenhuis te gaan? En wat doet u als u op een wachtlijst staat? Bekijk hier de vragen & antwoorden.

  • Ik sta door corona op een wachtlijst. Wat kan ik doen?

    Wij kunnen samen met u naar een oplossing zoeken. Bekijk hier alles over zorgadvies & wachtlijstbemiddeling
  • Ik moet vanwege corona naar een ander ziekenhuis. Hoe zit het met de kosten?

    Wij hebben afspraken met alle ziekenhuizen. U krijgt dezelfde vergoedingen als in uw eigen ziekenhuis.
  • Ik wil niet naar het ziekenhuis waar ik een afspraak heb. Wat moet ik doen?

    U kunt de afspraak verzetten. Neem contact op met het ziekenhuis. 
    U kunt bij twijfel altijd contact opnemen met het ziekenhuis.
  • Ik heb zorg nodig. Kan ik wel naar het ziekenhuis of de huisarts?

    Spoed
    Ja, u kunt terecht bij de huisarts, huisartsenpost of SEH (Spoedeisende Hulp). Wacht niet als u met spoed hulp nodig heeft. De kans dat u in het ziekenhuis of bij de huisarts besmet raakt is klein.
    • Neemt u eerst telefonisch contact op met de huisarts of huisartsenpost.
    • Alleen als het levensbedreigend is, kunt u rechtstreeks naar de SEH. Lukt dat niet? Bel dan 112.

    Geen spoed
    U kunt veilig naar uw huisarts. Twijfelt u? Neem dan contact op met uw huisarts. Mogelijk kunt u zelf iets doen aan uw klachten. Of kunt u digitaal contact hebben met de huisarts. Bijvoorbeeld met beeldbellen. 

    Bekijk ook informatie van de overheid over het coronavirus en huisartsenzorg.

Onze klantadviseur Cynthia op haar werkplek.

Hulp & advies bij vragen

Door corona hebben ziekenhuizen het heel druk. Misschien staat u daarom langer op een wachtlijst. Wij kunnen meedenken over een oplossing. We helpen u graag!

Buitenland

Hoe zit het met kosten van zorg in het buitenland? We zetten het voor u op een rij.

  • Vergoeden jullie de kosten als ik ziek word in het buitenland?

    Ja, wij vergoeden ziektekosten als u ziek wordt in het buitenland.

    Ook een coronatest wordt vergoed
    Wij vergoeden een coronatest als deze wordt aangevraagd door een huisarts of de GGD. Dat geldt ook in het buitenland.

    Bekijk alles over vergoedingen in het buitenland.
  • Vergoedt UMC Zorgverzekering kosten als ik ziek word in een land met code oranje?

    Ja, wij vergoeden ziektekosten ook in een land met code oranje (vakantiereizen afgeraden). 
  • Worden mijn kosten vergoed als ik in een hotel in quarantaine moet?

    Kosten van hotelovernachtingen vergoeden wij niet. Heeft u een reisverzekering? Dan vergoedt deze de kosten mogelijk wel.

     

X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord