Zorgpas

Hieronder vindt u de veelgestelde vragen over de zorgpas.  

Zorgpas verloren/gevonden

  • Ik ben mijn zorgpas kwijt. Wat moet ik doen? 

    Met de UMC Zorg app heeft u altijd de informatie van uw zorgpas en EHIC (Europese zorgpas) bij de hand. Deze vindt u onder het kopje 'Verzekering'.

    Gaat u naar het buitenland en heeft u daar medisch noodzakelijke hulp nodig? Neem dan altijd contact op met de UMC Alarmcentrale via +31 40 297 56 90 (bereikbaar 24 uur per dag, 7 dagen in de week).

    De informatie in de app is geen officiĆ«le EHIC. Het komt voor dat sommige zorgverleners in het buitenland de digitale informatie uit de app niet accepteren. Neem dan ook contact op met de alarmcentrale. Wij sturen dan een verzekeringsbewijs naar de zorgverlener. Zo voorkomt u dat u de kosten zelf misschien moet voorschieten. Liever een fysieke pas via de post ontvangen? Dan kunt u de pas makkelijk gratis zelf aanvragen via Mijn UMC Zorgverzekering of de UMC Zorg app. U ontvangt de pas binnen 7 dagen thuis. 

  • Ik heb een zorgpas gevonden. Wat moet ik doen?

    U kunt de pas vernietigen. De verzekerde kan zelf bij ons een nieuwe zorgpas aanvragen. 

Algemeen

  • Waarvoor heb ik een zorgpas nodig?

    In de UMC Zorg app vindt u de informatie van uw zorgpas. Deze vindt u onder het kopje 'Verzekering'. Op uw zorgpas staan uw burgerservicenummer (BSN) en uw klantnummer van UMC Zorgverzekering. Deze gegevens gebruikt een zorgverlener om declaraties te sturen. Een zorgverlener kan hiernaar vragen.

    In de app vindt u ook informatie over de EHIC (Europese zorgpas). De informatie in de app is echter geen officiële EHIC. Het komt voor dat sommige zorgverleners in het buitenland de digitale informatie uit de app niet accepteren. Neem dan contact op met de UMC Alarmcentrale via +31 40 297 56 90. Wij sturen dan een verzekeringsbewijs naar de zorgverlener. Zo voorkomt u dat u de kosten zelf misschien moet voorschieten.

    Liever een fysieke pas thuis ontvangen? Dan kunt u de pas makkelijk zelf aanvragen via Mijn UMC Zorgverzekering of via de UMC Zorg app. Daarnaast kunt u het ook telefonisch doen, direct in het keuzemenu. U ontvangt uw nieuwe pas binnen 7 dagen gratis thuis.

    Lees meer over de EHIC

  • Ik ben nieuw bij UMC Zorgverzekering. Wanneer ontvang ik mijn zorgpas?

    U ontvangt bij uw zorgverzekering een digitale zorgpas. Deze zetten wij na de ingangsdatum van uw polis voor u klaar in de UMC Zorg app. Zo heeft u de pas altijd bij de hand. Wilt u toch liever een zorgpas thuis ontvangen? Dan kunt u deze zelf gratis aanvragen in de UMC Zorg app of via Mijn UMC ZorgverzekeringGaat u in de tussentijd naar een zorgverlener? Dan kunt u uw polis meenemen.

    In de UMC Zorg app vindt u ook de informatie van uw European Health Insurance Card (EHIC). Met een EHIC bent u in Europa verzekerd van spoedhulp. Deze digitale pas is echter geen officiĆ«le EHIC. Het komt voor dat een zorgverlener in het buitenland wel om een officieel bewijs vraagt en de digitale pas niet accepteert. Neem in dat geval contact op met de UMC Alarmcentrale via +31 40 297 56 90 (bereikbaar 24 uur per dag, 7 dagen in de week). Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Zo hoeft u misschien geen kosten voor te schieten.

  • Ik ben al verzekerd bij UMC Zorgverzekering. Ontvang ik in januari een nieuwe zorgpas?

    Uw zorgpas met EHIC is meerdere jaren geldig. Verloopt uw zorgpas? Dan zetten wij een nieuwe zorgpas voor u klaar in de UMC Zorg app. Wilt u liever een zorgpas thuis ontvangen? Dan kunt u deze zelf gratis aanvragen via Mijn UMC Zorgverzekering of de UMC Zorg app.
  • Er is iets veranderd in mijn situatie. Is mijn pasje nog geldig?

    Het is altijd verstandig wijzigingen snel aan ons door te geven. Heeft uw wijziging betrekking op uw zorgpas? Dan zetten wij een nieuwe pas voor u klaar in de UMC Zorg app. Wilt u liever een nieuwe pas thuis ontvangen? Dan kunt u deze gratis zelf aanvragen via Mijn UMC Zorgverzekering of de UMC Zorg app. Adreswijzigingen hoeft u niet aan ons door te geven. Dit doet de gemeente voor u.