Beter slapen

Goed slapen is belangrijk
Want hoe beter u slaapt, hoe meer u kunt doen wat u belangrijk vindt.
En dat draagt weer bij aan uw positiviteit. Goed slapen is op alle manieren
gunstig voor uw goede gezondheid. Daar zetten wij ons graag voor in.

Beter slapen kunt u leren

Wist u dat u na een goede nachtrust fitter, alerter, creatiever en socialer bent? De impact van goed slapen op de lange termijn is nog groter. Met slaap herstelt uw lichaam en geest. Genoeg redenen om aandacht te besteden aan goed slapen.

Feiten en cijfers* over (slecht) slapen

  • 1 op de 10 Nederlanders slaapt minder lang dan ze willen.
  • Meer dan 40% met slaapproblemen zegt dat slecht slapen het dagelijkse leven verstoort.
  • Vrouwen slapen slechter dan mannen.
  • Slechter slapen zorgt voor slechter werken en meer verwondingen op de werkvloer.
  • Goed slapen vermindert het risico op onder andere een beroerte, depressie, dementie, overgewicht en diabetes type 2.

* S. Leone, A. Van der Poel, K. Beers, L.Rigter, E. Zantinge, M. Savekoul. Slechte slaap: een probleem voor de volkgezondheid? Een strategische verkenning. 2018

Hulp bij leren slapen

Sneller in slaap vallen met mindfulness

Minder stress en beter slapen? Mindfulness kan u helpen. Word zelfbewuster, rustiger en meer ontspannen. Gebruikers geven de VGZ Mindfulness Coach app 4,5 sterren. Ook als u niet verzekerd bent bij UMC Zorgverzekering.

Voeding, slaap en nachtdienst

Nachtdiensten hebben direct invloed op de lengte en de kwaliteit van uw slaap. Dit komt doordat de normale slaap-wakker cyclus wordt omgedraaid. Er zijn verschillende manieren om u aan uw nachtdiensten aan te passen.

Drie snelle tips van slaapspecialist van Dr. Hofman

Slaapt u niet goed? U bent niet de enige. Veel mensen slapen slecht. En 1 op de 10 volwassenen heeft er langdurig last van. Gelukkig kunt u iets doen om uw nachtrust te verbeteren.

Zorg voor de ideale temperatuur

Zorg dat de slaapkamer niet te warm of te koud is. Een temperatuur tussen de 16 en 18 graden is ideaal. De verwarming uit en een raampje open dus.

Lees een papieren boek en koop een wekker

Leg uw mobieltje en tablet weg voor het slapen. Zet ook de tv uit. Zo geeft u uw hersenen de kans om melatonine aan te maken. Daar wordt u slaperig van. Lees daarom een papieren boek en gebruik liever een wekker dan een telefoon.

Haal leuke herinneringen op

Iedereen heeft wel een herinnering die een fijn en ontspannen gevoel oproept. Op een strandbedje aan zee, of alleen bovenop een berg. Als u wilt ontspannen dan helpt het om aan zo'n fijne herinnering terug te denken.

X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord