Betalingsregeling afsluiten bij UMC
Moeite om een factuur in één keer te betalen? Meestal kunt u bij ons het bedrag in termijnen betalen. U sluit dan een betalingsregeling af. Dit regelt u makkelijk zelf via Mijn UMC Zorgverzekering.
Betalingsregeling afsluiten in Mijn UMC Zorgverzekering
-
Log in op Mijn UMC Zorgverzekering
Gebruik uw DigiD om in te loggen.
-
Doorloop de stappen
Doorloop de stappen ‘Factuurselectie’, ‘Termijnkeuze’ en ‘Bevestiging'.
-
Betalingsregeling bekijken in Mijn UMC Zorgverzekering
Als u opnieuw inlogt in Mijn UMC Zorgverzekering ziet u uw afgesloten betalingsregeling onder het kopje ‘Mijn betalingsregelingen’. U vindt dit in het linker menu onder ‘Facturen’.
Voorwaarden voor het afsluiten van een betalingsregeling
- De factuur is € 50 of hoger.
- U betaalt minimaal € 25 per keer.
- Een betalingsregeling heeft minimaal 2 en maximaal 12 termijnen.
- U kunt maximaal 4 betalingsregelingen tegelijk bij ons hebben.
- U betaalt geen rente en andere kosten over de betalingsregeling.
- Als u een betalingsregeling afsluit, krijgt u geen BKR-registratie.
- Heeft u eerder een betalingsregeling afgesloten? Dan kunt u de openstaande bedragen van die regeling niet nogmaals in een nieuwe regeling opnemen.
- Is het een premiefactuur? Wacht dan tot de uiterste betaaldatum is verlopen om een betalingsregeling af te kunnen sluiten.
Zo sluit u een betalingsregeling af als u via automatisch incasso betaalt
- Houd de afschrijving tegen voordat deze plaatsvindt. Dit regelt u zelf online via uw bank, enkele dagen voor de afschrijving. Is het bedrag al afgeschreven? Dan laat u het terugstorten op uw rekening. Dit heet storneren. Ook dit regelt u direct via uw bank.
- In beide gevallen ontvangt u bericht van ons dat de automatische incasso niet is gelukt.
- Als u dit bericht van ons heeft ontvangen, kunt u de betalingsregeling zelf afsluiten via Mijn UMC Zorgverzekering.
Bedragen hoger dan € 385 schrijven we nooit automatisch af. Daarvoor kunt u direct in Mijn UMC Zorgverzekering een betalingsregeling afsluiten.
Wij helpen u bij betaalproblemen
Heeft u moeite met het betalen van uw zorgverzekering? Lees wat wij nog meer kunnen doen om u te helpen bij betaalproblemen.
Veelgestelde vragen over de betalingsregeling
-
Wat gebeurt er als ik een termijn van de betalingsregeling niet op tijd betaal?
Dan stoppen wij de betalingsregeling. U betaalt uw facturen dan niet meer in termijnen, maar moet het openstaande bedrag in één keer betalen.
-
Kan ik een betalingsregeling afsluiten voor een factuur voor mijn eigen risico?
De openstaande facturen waarvoor u een betalingsregeling kunt afsluiten, vindt u in Mijn UMC Zorgverzekering. Een factuur voor het eigen risico kan daar een van zijn.
Gespreid betalen eigen risico
Verwacht u komend jaar uw eigen risico te gebruiken? En wilt u voorkomen dat u dit bedrag in één keer moet betalen? Dan kunt u ook het verplicht eigen risico in 10 termijnen betalen. U betaalt dan 10 maanden lang een vast bedrag per maand. Op de pagina gespreid betalen verplicht eigen risico leest u hier meer over.
-
Kan ik een betalingsregeling versneld aflossen?
Dat kan. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.
-
Wanneer kunt u niet direct een betalingsregeling afsluiten?
- Als wij uw openstaande factuur aan een incassobureau hebben overgedragen. Neem in dit geval contact op met het incassobureau en vraag daar naar de mogelijkheden.
- Als u aangemeld bent bij een schuldhulpinstantie. In dat geval kan de instantie, samen met u, naar een passende oplossing zoeken.
- Als u 6 maanden of langer niet uw zorgpremie heeft betaald. En aangemeld bent bij het Centraal Administratie Kantoor (CAK).