Veelgestelde vragen

Mijn UMC Zorgverzekering is uw persoonlijke omgeving voor u als P&O-medewerker. Hiermee heeft u eenvoudig inzicht in alle medewerkers die bij ons verzekerd zijn. Hieronder vindt u een aantal veelgestelde vragen over Mijn UMC Zorgverzekering en over veranderingen bij werknemers, bijvoorbeeld bij opzeggen.

Werken met Mijn UMC Zorgverzekering

  • Hoe maak ik een persoonlijke login aan voor Mijn UMC Zorgverzekering?
    Voordat u als P&O-medewerker of werkgever kunt werken met Mijn UMC Zorgverzekering moet u een account en wachtwoord aanmaken. U kiest zelf een gebruikersnaam en wachtwoord. Meer informatie hierover leest u in de handleiding voor werkgevers.
  • Kan ik meerdere logins aanmaken?
    Het is niet mogelijk om per werkgever meer dan één login aan te maken. Werken binnen uw instelling meerdere collega’s met Mijn UMC Zorgverzekering? Dan moeten zij met dezelfde login werken.
  • Hoe kan ik in Mijn UMC Zorgverzekering medewerkers zoeken?
    1. Ga naar Collectief contract
    2. Ga naar Verzekerden
    3. Klik op Alle verzekeringen tonen
    4. Zoek binnen het overzicht op bijvoorbeeld personeelsnummer, achternaam of BSN.
    Zoekt u uw verzekerde op BSN (burgerservicenummer)? Houd er dan rekening mee dat er niet altijd een 9-cijferig nummer ingevuld moet worden. Krijgt u een foutmelding? Dat heeft mogelijk te maken met het eerste cijfer van het BSN. Is dit een nul? Voer dan het nummer nog een keer in, maar dan zonder de nul.
  • Hoe sorteert Mijn UMC Zorgverzekering op achternamen?

    Het kan zijn dat er gesorteerd wordt op de meisjesnaam. Is de achternaam van uw medewerkster bijvoorbeeld ‘Aalbers-Somers’, dan ziet u deze verzekerde terug onder de S.

    Voorvoegsels worden niet meegenomen in het sorteren. Is de naam bijvoorbeeld Jansen-van de Ven? Zoek dan op Ven.
  • Het duurt lang om een totaaloverzicht van verzekerde medewerkers te krijgen. Klopt dat?
    Het komt voor dat u links onderin uw beeldscherm ‘Gereed’ ziet, zonder dat u enig resultaat ziet. Blijf wachten totdat het overzicht verschijnt. Dit kan iets langer duren dan u verwacht. Dit is afhankelijk van de grootte van uw verzekerdenbestand.

Veranderingen bij werknemers

  • Een verzekerde medewerker stopt met werken. Hoe geef ik dit door?

    In het overzicht van verzekerden ziet u de kolom ‘Uitdiensttreding’. Selecteer hier de medewerker die uit dienst gaat. Nadat u deze verzekerde(n) heeft aangevinkt, klikt u op ‘Afmelden’.

    Vermeld daarna de datum waarop de verzekerde voor het laatst in dienst is. Gaat het pensioen in op 1 november? Vul hier dan 31 oktober in. De ex-werknemer (en eventuele gezinsleden) krijgt vervolgens een aanbod om de UMC Zorgverzekering individueel voort te zetten.
  • Mijn nieuwe medewerker heeft al een UMC Zorgverzekering. Moet ik de medewerker opnieuw aanmelden?
    Ja, een nieuwe medewerker die al een UMC Zorgverzekering heeft, moet opnieuw worden aangemeld.
  • Mijn medewerker gaat ergens anders werken maar houdt de UMC Zorgverzekering. Moet ik de medewerker afmelden?
    Ja. Gaat een verzekerde medewerker uit dienst, dan meldt u de medewerker af. Via de nieuwe werkgever kan de verzekerde zich weer aanmelden.
  • Is er een handleiding beschikbaar voor Mijn UMC Zorgverzekering?
    Ja, dit is de handleiding voor werkgevers. Hierin staan de eerste stappen voor het gebruik van Mijn UMC Zorgverzekering beschreven.
  • Bij wie kan ik terecht met vragen over Mijn UMC Zorgverzekering?
    Heeft u als P&O-medewerker of werkgever vragen over Mijn UMC Zorgverzekering? Neem dan contact op met onze helpdesk via telefoonnummer 088 - 131 63 00.
X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord