Lage rugpijn: ‘blijf actief en blijf werken’

80 procent van alle volwassenen heeft er wel eens last van: rugpijn. Vervelend en voor veel mensen een reden om thuis op bed te blijven liggen. Maar dat moet je volgens Michiel Reneman, hoogleraar Revalidatie en Sandra Brouwer, hoogleraar Sociale Geneeskunde van UMC Groningen juist niet doen. Hun advies: “Blijf in beweging en maak je inzetbaarheid bespreekbaar”.

Rugpijn? Blijf actief

Pijn is voor veel mensen een belangrijke reden om minder te werken. Logisch natuurlijk. Maar om rugpijn te bestrijden, is dat niet altijd de beste strategie. “We weten dat het over het algemeen juist beter is om door te werken als je rugpijn hebt”, vertelt Michiel. “Misschien moet je tijdelijk even gas terugnemen, maar in principe is de boodschap: blijf actief en blijf werken.”

Sandra sluit zich hierbij aan: “Uit onderzoek blijkt dat mensen die doorwerken met rugpijn, werk zien als therapie. Het leidt af van de pijn, brengt structuur in de dag en geeft energie. Het is daarom belangrijk om op deze manier actief te blijven.”

“Bij chronische pijn is actief blijven ook fysiek beter dan rusten”, voegt Michel daar aan toe.

Verandering is noodzakelijk

Maar dit betekent niet dat je gewoon op dezelfde voet moet doorwerken. Michiel: “Er is dan actie nodig bij de persoon én zijn of haar directe leidinggevende.” Het is belangrijk dat je weet wat je het beste kunt doen als je te maken krijgt met rugpijn. En hoe je er zo snel mogelijk vanaf komt.

Ook vanuit de werkgever en leidinggevende zijn er stappen te zetten. Sandra weet daar meer over te vertellen. “Leidinggevenden doen vaak alleen ergonomische aanpassingen; de wat simpelere dingen zoals een goede stoel of tilliften. Maar je moet ook denken aan tijdelijk ander werk, bepaalde taken even laten liggen of de mogelijkheid bieden om minder uren te werken. Vanuit onderzoek weten we dat dit kan helpen om iemand aan het werk te houden.”

Acute en Chronische rugpijn

Er zijn 2 soorten rugpijn te onderscheiden: acute en chronische rugpijn. Voor beide soorten gelden de tips uit het artikel. Het verschil zit voornamelijk in de duur van de klachten:

  • Acute rugpijn: gaat meestal over na een paar dagen tot weken
  • Chronische rugpijn: pijn die 3 tot 6 maanden aanhoudt en constant aanwezig is

Denk niet in doemscenario’s, maar maak bespreekbaar

Het is belangrijk om rustig te blijven en niet meteen in doemscenario’s te denken. “Het is goed je te realiseren dat acute rugpijn vaak binnen een paar dagen tot weken vanzelf overgaat. Gedoseerd blijven bewegen, helpt daarbij. Je merkt dan: het doet wel pijn, maar er is verder niets ernstigs aan de hand,” weet Michiel.

Gaat de rugpijn niet vanzelf over en ben je minder inzetbaar? Bespreek je inzetbaarheid dan met je leidinggevende. “Als je leidinggevende niet weet wat er speelt, kan er ook geen actie worden ondernomen”, legt Michiel uit.

Het is belangrijk er samen met je leidinggevende uit te komen. Michiel: “Wat kan en wil de werknemer? En wat kan de leidinggevende bieden? Dat is een zoektocht. Je kunt niet zeggen: dat moet via vastgestelde regels. Want de oplossing is afhankelijk van de persoon en het werk. En blijf in gesprek, want je inzetbaarheid verandert met de tijd.”

Geen kunstje maar beleid

Sandra: “De leidinggevende moet goed op de hoogte zijn van wat mogelijk is. Verbinding met HRM en Arbodienst is daarin belangrijk. HRM kan aangeven wat er mogelijk is qua werkaanpassingen. Arbo heeft expertise op het gebied van gezondheid en arbeid. Samen met de werknemer kan er zo worden gekeken naar een optimale oplossing.” Michiel vult aan: “Zo kom je niet tot een kunstje, maar tot beleid.”

Ontvang het laatste nieuws van jouw UMC Zorgverzekering

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een geldig e-mailadres in