Betalingsregeling

Heb je een betalingsachterstand bij UMC Zorgverzekering? Of wil je een openstaande factuur liever in termijnen betalen? Dan kun je hiervoor een betalingsregeling aanvragen. 

Betalingsregeling aanvragen in Mijn UMC Zorgverzekering

Op de pagina Facturen in Mijn UMC Zorgverzekering zie je welke facturen openstaan. En voor welk bedrag je een betalingsregeling kunt aanvragen. Je kunt hier ook aangeven in hoeveel termijnen je het bedrag wilt betalen.

Betalingsregeling aanvragen (inloggen met DigiD)

Wat zijn de voorwaarden voor een betalingsregeling?

Wil je online een betalingsregeling aanvragen? Dan gelden deze voorwaarden:

  • Een betalingsregeling kun je alleen aanvragen voor alle openstaande facturen samen.
  • Je hebt minimaal € 50 of meer aan openstaande facturen.
  • Je betaalt minimaal € 25 per termijn.
  • Een betalingsregeling heeft minimaal 2 en maximaal 8 termijnen.

Wanneer kan ik geen betalingsregeling aanvragen?

Je kunt in de volgende situaties niet zelf online een betalingsregeling aanvragen:

  • Wij hebben jouw openstaande factuur of facturen overgedragen aan een incassobureau. Neem in dit geval rechtstreeks contact op met het incassobureau. En vraag naar de mogelijkheden om een betalingsregeling af te sluiten.
  • Je bent aangemeld bij een schuldhulpinstantie. Neem contact op met deze instantie. Dan zoeken zij samen met jou naar een passende oplossing.
  • Je bent aangemeld bij het Centraal Administratie Kantoor (CAK) omdat je jouw zorgpremie 6 maanden of langer niet hebt betaald. Lees wat je kunt doen als je bent aangemeld bij het CAK.

Betaal je jouw premie, eigen risico en/of eigen bijdrage met een automatische incasso?

Het kost enige tijd om jouw automatische incasso te stoppen. Vraag daarom het bedrag terug bij je bank, nadat het is afgeschreven. Daarna kun je in Mijn UMC Zorgverzekering een betalingsregeling aanvragen.

Veelgestelde vragen

Ik betaal via automatische incasso, kan ik dan ook een betalingsregeling aanvragen?
Het is mogelijk om een betalingsregeling af te spreken, ook als je je eigen risico en/of eigen bijdrage met een automatische incasso betaalt. Het kost enige tijd om je automatische incasso te stoppen. Nadat het van je bankrekening is afgeschreven, vraag je dit bedrag terug bij de bank. Zodra het geld is teruggeboekt op je rekening kun je via Mijn VGZ een betalingsregeling aanvragen.
Ik ben te laat met betalen, wat nu?

Sinds 1 juli 2012 geldt de Wet Incassokosten (WIK). Wij moeten ons aan deze wet houden. Dit houdt in dat iemand die niet betaalt 4 maanden lang elke maand een brief van ons krijgt. De eerste brief is de zogenaamde servicebrief. Hieraan zijn nog geen kosten verbonden. Iedereen kan wel eens vergeten een rekening te betalen. Bij de tweede brief brengen wij € 15 incassokosten in rekening, bij de derde € 40 en bij de laatste brief ook € 40.

Volgt dan nog geen betaling? Dan dragen wij de vordering van het totaal openstaande bedrag over aan een incassobureau. Dit bureau brengt dan de maximaal toegestane incassokosten, btw en rente in rekening.

Extra kosten voorkomen?

Het is altijd vervelend als je je premie of zorgnota's van UMC Zorgverzekering niet, of niet op tijd kunt betalen. Neem altijd contact op met onze klantenservice. Samen bespreek je de mogelijkheden en de voorwaarden van een betalingsregeling.

Ik heb al betaald, waarom ontvang ik een herinnering?

Het kan zijn dat de betaling en de herinnering elkaar gekruist hebben. Je kunt de herinnering als niet verzonden beschouwen.

Ontvang het laatste nieuws van jouw UMC Zorgverzekering

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een geldig e-mailadres in