Buttons en links

Een button of een link is een ‘call-to-action’ waarmee de bezoeker een bepaalde actie kan doen. Bijvoorbeeld iets bestellen, een formulier invullen en versturen, meer informatie lezen of iets berekenen.

Hoe gebruik ik buttons en links?

Do's

  • Zorg voor een korte en duidelijke tekst in de button. De bezoeker moet direct kunnen zien wat hij kan verwachten als hij op de button klikt.
  • Beperk het gebruik van de primaire button op een pagina tot maximaal 1. Dit is de belangrijkste call-to-action. 

Dont's

  • Gebruik nooit de variant 'Button tertiary' voor een tekstlink. Gebruik hiervoor altijd 'Button Tertiary Back'.
  • Geen tekst op twee regels.
  • Meerdere primaire buttons op 1 pagina.

Primaire button (variant: Button Primary)

De donkerblauwe button is de primaire call-to-action kleur. Gebruik deze button voor de belangrijkste actie op de pagina. De button schaalt mee met de tekst. Dus als je meer tekst plaatst, wordt de button breder.

Secundaire button (variant: Button secondary)

Onderstaande button is de secundaire button. Een button met deze kleur is minder belangrijk dan de primaire button.

Button met chevron 

Onderstaande button is een primaire button met chevron. Deze vorm kun je gebruiken als je de call to action nog iets krachtiger wilt maken. Gebruik hem wel spaarzaam, anders heeft deze vorm geen extra waarde meer.

De chevron voeg je toe via de instellingen en kies dan bij Styling voor 'Chevron-right'. 

Tekstlink met chevron (variant: Button Tertiary Back)

Tekstlinks met chevron gebruik je als de tekstlink vrijstaand is. Dus niet in lopende tekst. De chevron staat altijd voor de tekstlink. Gebruik dus niet de variant 'Button Tertiary', want dan staat de chevron achter de tekstlink. Dit is niet de bedoeling. 

X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord